Met de vakantie voor de deur, even opletten: vakantiegeld en vakantiedagen
16-06-2021

Met de vakantie voor de deur, even opletten: vakantiegeld en vakantiedagen

Vakantiegeld

De meeste werknemers krijgen in de maand mei of juni hun vakantiegeld uitbetaald. Het vakantiegeld bedraagt minimaal 8% van het loon dat in een jaar is verdiend (in de arbeidsovereenkomst of cao kunnen andere afspraken zijn gemaakt). Let op dat uw werkgever ook verplicht is over overuren vakantiegeld te betalen.

Controleer daarom op uw loonstrook of de werkgever ook vakantiegeld reserveert over de gewerkte overuren. Het zou toch zonde zijn als u dat geld misloopt.

De werkgever is op grond van de wet verplicht – tenzij schriftelijk anders afgesproken – uiterlijk in juni van elk jaar het vakantiegeld te betalen. Mocht een werkgever betalingsproblemen hebben (bijvoorbeeld als gevolg van corona), dan is dat geen reden om het vakantiegeld niet te betalen en kunt u als werknemer een procedure beginnen om het (correcte bedrag aan) vakantiegeld alsnog te verkrijgen. Overigens kunt u samen met uw werkgever ook afspreken dat het vakantiegeld later (en/of) in termijnen wordt betaald. Leg dit soort afspraken altijd schriftelijk vast.

Vakantiedagen

Iedere werknemer heeft jaarlijks recht op ‘ten minste vier maal de overeengekomen arbeidsduur per week’ aan vakantie-uren (bij een fulltime dienstverband zijn dat 20 vakantiedagen). Dit zijn de wettelijke vakantiedagen. Deze wettelijke vakantiedagen vervallen in principe een half jaar na de opbouw daarvan. Op 1 juli 2021 vervallen dus de opgebouwde wettelijke vakantiedagen over 2020. Nu denkt u vast dat u voor 1 juli a.s. al uw wettelijke vakantiedagen moet opnemen. Dat ligt eraan; op grond van Europese rechtspraak is de werkgever namelijk verplicht om zijn werknemers duidelijk en tijdig te informeren over deze vervaltermijn. Daarnaast moet de werkgever werknemers stimuleren vakantie op te nemen. Doet de werkgever dat niet, dan komen de vakantiedagen niet te vervallen. Ook hier geldt dus: controleer uw verlofkaart!

Heeft u vragen over uw vakantiegeld en/of vakantiedagen? Loop gerust bij ons binnen voor een vrijblijvend gesprek of neem contact met ons op via e-mail/telefoon.

Dit artikel is verschenen in de edities van de Maasdriehoek (hier digitaal te raadplegen https://publish.folders.eu/nl/fixed/2227349)